onsdag 12 oktober 2011

Beslutsångest

I vanliga fall har både jag och D relativt lätt att fatta beslut. När det gäller alla inköp till vår lilla skatt har allt gått väldigt bra hittills. Det har inte varit svårt att bestämma sig för vagn, spjälsäng, skötbord eller annat.

MEN sen var det dags att välja bilbarnstol och då tog det tvärstopp. Vi fick nämligen erbjudande om att låna en Akta Graco och det tyckte D var jättebra. Jag var lite mer tveksam och när vi åkte och tittade på bilbarnstolar fick jag syn på en som var precis som jag hade tänkt mig. Liten, smidig, lätt och snygg. Men det var ett helt nytt märke som lanserades i somras, det såg också ut som att bebisen kanske skulle sitta lite väl upprätt i den och dessutom kostade den 1 599 kr när vi kunde få en bilbarnstol av det säkra och trygga märket Akta Graco helt gratis! Vi valde till slut att köpa bilbarnstolen från Axkid, men jag känner mig fortfarande tveksam till beslutet!

12 kommentarer:

  1. Förstår grejen, just bilstol är så viktig. Där har vi helt enkelt frågat runt bland proffsen vilken som är den bästa, och varför, och oavsett pris har vi köpt den. Begagnad har aldrig varit ett alternativ när det gäller just babyskydd.

    Vi har inte köpt bilstol men kommer göra det inom kort, det är så himla viktigt att man är nöjd med just det köpet. Det blir den smidigaste, säkraste och troligen dyraste men jag sparar hellre in på andra saker i det läget.

    Om du gått på magkänsla så kommer du snart slippa ångesten!

    Kram Anna

    SvaraRadera
  2. VS-Anna: Tack för din kommentar! Det var just säkerhetsaspekten jag blev orolig för eftersom Axkid inte är ett känt märke, men å andra sidan tror jag inte att några bilbarnstolar skulle säljas i Sverige om de inte var tillräckligt säkra. Alla måste ju genomgå samma tester!

    Det var ju precis en sådan här bilbarnstol jag ville ha, så jag får helt enkelt bestämma mig för att det blir bra! :-) Kram

    SvaraRadera
  3. Jag håller med om att det är viktigt att dom sitter säkert i bilen ! Vi fick en Acta Graco som min lillebror haft men ifall man får en måste man ju se till så att den inte varit med om en olycka tidigare för även om stolen är hel så är det bara att slänga den ändå.. hoppas att den ni köpte funkar bra, har aldrig sett det märket förut :) kram !

    SvaraRadera
  4. Nu känns det som att du säger emot dig själv :) om ingen dålig bilbarnstol säljs i Sverige, varför litar du inte på Akta Graco? För mig är det självklart du ska låna. Och sen kan ni köpa större BBS som barnet ska ha länge :)

    /Marieta

    SvaraRadera
  5. För oss var det viktigt att köpa en bilbarnstol som man kunde klicka på vagnen, och samtidigt en som hon kunde sitta länge i, det blev en Maxi- Cosi! Hålller med ovanstående, lita på din magkänsla!!

    och läste att du blivit sjukskriven 25%, va skönt att det gick att lösa!! kram på dig

    SvaraRadera
  6. det är sjuuukt svårt att välja. det är en dungel, men de flesta är bra så gå efter vilken du känner känns bäst =)

    SvaraRadera
  7. Förstår dilemmat!
    Just bilbarnstol är ju så jäkla svårt.
    vi valde oxå att köpa en ny istället för begagnat.Men jag tror säkert att den är minst lika bra.Gör det som KÄNNS bäst!Magen brukar vara bra att lita på.
    Tack för gratulationerna till V!Kram

    SvaraRadera
  8. Det är jättesvårt att välja. Den här gången ville jag köpa en som var lätt (i vikt) för att jag skulle orka bära den med barnet i och så visar det sig att vi nästan aldrig gör det, bär med barnet i alltså. Stolen sitter kvar i bilen hela tiden och vi bär S i famnen. Så så kan det också gå.

    SvaraRadera
  9. Marieta: Jodå, jag litar helt på märket Akta Graco, det var bara det att jag ville ha en smidigare bilbarnstol! :-)

    Ellenojag: Ja, det känns verkligen som en befrielse! :-) Kram

    Johanna: Det är svårt att veta hur man kommer att använda bilbarnstolen. Jag tänker också att jag vill kunna bära med mig den på ett enkelt sätt om bebisen t.ex. har somnat i bilen, men vi får väl se hur det blir! :-)

    SvaraRadera
  10. Babyskydd är en djungel och allt beror ju på vad man behöver. Jag är säker på att ingen vettig återförsäljare skulle få sälja Axkid om de inte gått igenom alla tester och fått godkänt.

    Och jag håller med dig, Akta Graco skyddet är allt annat än smidigt, vi hade ett sist och nu verkar det som att vi får köra på det igen. Trots att jag inte vill egentligne, men den ekonomiska aspekten får ju också spela in. Vi vill nämligen kunna fästa babyskyddet på vagnen och då finns det bara två alternativ. Det andra kostar över 2000:- mer. För ett babyskydd.

    Var priset inklusive basenhet till bilen? Den skulle jag inte klara mig utan...

    SvaraRadera
  11. Vi köpte en Akta Graco Logico, tyckte den kändes bäst när vi kände i butiker. Kollade på lite olika men jag tyckte många kändes "plastiga". Så det var egentligen inget svårt val :)

    SvaraRadera